جدیدترین مقالات روانشناسیISI : مقاله ترجمه شده روانشناسی 2022

تازه هایروانشناسی ، مقالات علمی فارسی و انگلیسی

جدیدترین مقالات روانشناسیISI : مقاله ترجمه شده روانشناسی 2022

تازه هایروانشناسی ، مقالات علمی فارسی و انگلیسی

بلوغ جسمی و جنسی در دختران

در دختران نوجوان، تغییرات جسمی تقریبن با علایم و خصوصیات زیر آشکار میشوند:
  1. بزرگ شدن پستانها.
  2. روییدن و رشد موهای زهاری صاف و کم رنگ.
  3. رشد سریع بدن.
  4. تغییرات و تحولات اسکلتی.
  5. تغییر صدای کودکانه به زنانه.
  6. رشد و تحول در غدد عرق و چربی.
  7. رشد و جهش سریع در قد و وزن قبل از اولین قاعدگی.
  8. شروع قاعدگی.
  9. تمایل به جنس مخالف.

از میان این ویژگی ها، رشد پستانها و رشد قد و قاعدگی از مهم ترین نشانه های رشد است که دغدغه های والدین و نوجوان را به همراه دارد.

الف) رشد پستانها

رشد قد.

قاعدگی.

بلوغ اجتماعی دختران

عمده ترین نگرانی یک نوجوان، حل بحران هویت در برابر سردرگمی نقش است. نوجوان برای رسیدن به هویتی با ثبات، باید نیازها، آرزوها و توانائی های خود را به گونه ی تازه ای سازمان دهی کند تا از این طریق بتواند خود را با انتظارات موجود در جامعه وفق دهد. لذا یکی از ایت طریق بتواند خود را با انتظارات موجود در جامعه وفق دهد. لذا یکی از شیوه های اجتناب از سردرگمی و ابهام، برقراری ارتباط با همسالان نوجوان است. نوجوان با پیوستن به گروه همسالان خود تلاش دارد تا خود را از این سردرگمی نجات داده و هویت خود را شناسائی کند. مرحله ی بلوغ اجتماعی دختران از 13 یا 14 سالگی آغاز میشود. آنان عملن وارد دنیای روابط و معاشرت ها میشوند و حساسیت شان د مورد رابطه داشتن با دوستان باعث میشود خود را با ذوق و سلیقه ی گروه هماهنگ کنند و به تقلید از آنان بپردازند. نوجوان در این مرحله، دوست دارد زندگی گروهی داشته باشد اما در کنار آن سعی دارد افراد همرانگ را بیابد تا بتواند به طور کامل با آنها روابط دوستی و صمیمیت برقرار کند. بدین ترتیب زندگی اجتماعی او گسترش می یابد. در مقام یک والد شاید به این گرایش و میل افراطی نوجوان خود برای ارتباط با دوستان و همکلاسی ها توجه کرده باشید. توصیه میشود به جای مقابله با این احساس، با شناخت دقیق از دوستان فرزند خود، راه را برای تمرین روابط اجتماعی او هموار سازید.

فشار روانی مزمن و آسیب به اتصالات و ساختار مغز



 


 فشار روانی مزمن و میران بالای کورتیزول  باعث تغییرات طولانی مدت در مغز می شود . عصب شناسان کشف کرده اند که چگونه فشار روانی مزمن و کوتیزول می تواند باعث آسیب مغزی شود. .مطالعات جدید نشان دهنده ی اهمیت نقش  کاهش فشار روانی درنگهداری سلامت ساختار و اتصالات مغزی است.عصب شناسان دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافتند که فشار روانی مزمن در طولاتی مدت منجر به  تغیرات ساختاری و کارکردی مغزمی شود. .یافته های آنان ممکن است توضیح دهنده این باشد که  چرا افراد جوانی که در معرض فشار روانی اولیه در زندگی قرار دارند   مستعد مشکلات ذهنی مانند اضطراب اختلالات خلقی و همچنین مشکلات یادگیری می باشند .

اینکه بسیاری از بیماری ها منشا فشار روانی دارند مدتهاست تایید شده است ؛ مانند اختلال فشار روانی پس آسیبی   که علت  تغییرات در ساختار مغز بشمار می روند. این تغییرات شامل تفاوت در میزان ماده خاکستری در برابر ماده سفید مغز و همچنین تفاوت اندازه و اتصال آمیگدال ها است. .به هر حال محققان در آغاز بررسی و درک چگونگی ایجاد تغییرات طولانی مدت در ساختار مغز و  تاثیر آن بر عملکرد مغز قرار دارند.

طی آزمایشات بنیادی توسط دنیلا کافر استاد پیشگام زیست شناسی عضو یوسی برکلی و همکارانش مشخص شد  فشار روانی مزمن و سطح بالای کورتیزول باعث تولید بیش از حد سلول های سازنده میلین و کمتر شدن سلول های عصبی می شود .یافته وی در یازده فوریه ی 2014 در مجله روانپزشکی مولیکولار انتشار یافت .

 
 

عکس‌العمل والدین در طول روند یادگیری مهارت جدید چگونه باشد؟

 
 

1-  پرهیز از تعریف بیش از حد!

هیچ شکی نیست که تمجید و تشویق موجب سرعت گرفتن روند یادگیری و همچنین مشتاق‌تر شدن کودک می‌شود. ولی گاهی تشویق بیش از حد، نتیجه‌ی معکوس دارد. به‌عنوان مثال وقتی کودک کار خود را به‌درستی انجام نداده و حتی خودش هم نسبت به کاستی‌های کار اطلاع دارد، به‌جای تعریف و تمجید بیش از حد، به او بگویید: "می‌دانم که توانایی تو خیلی بیش‌تر از این است و دفعه‌ی بعدی مطمئناً نتیجه‌ی بهتری خواهی گرفت. من به بودن تو افتخار می‌کنم".

2-  به جای تاکید بر نتیجه، بر تلاش وی تمرکز کنید.

هیچ‌گاه ستایش و دوست داشتن کودک را منوط بر کسب نتیجه نکنید؛ در این‌صورت کودک احساس می‌کند تا وقتی موفقیت نهایی را کسب نکند، از اعتبارش نزد شما کاسته می‌شود.

3-  خودتان بهترین الگوی او باشید.

کودک رفتار شما را به‌خوبی زیر نظر دارد و از رفتار شما می‌آموزد؛ وقتی شما در انجام کارهای خود دقت و تلاش داشته باشید، کودک نیز سعی می‌کند کارهای خود و مهارت‌های مختلف را به‌درستی انجام دهد.

4-  از کلمات منفی به‌شدت پرهیز کنید!

مادامی که کودک مهارت جدید می‌آموزد، از به‌کار بردن کلمات و جملاتی که حس خوبی به کودک نمی‌دهد، پرهیز کنید. مثلاً استفاده از عبارت‌هایی مثل "تو خیلی تنبلی" یا "بی‌دقت هستی" و ... این پیام منفی شما را به کودک منتقل و بر این اساس کودک نیز همان‌گونه عمل می‌کند.