چکیده
یکی از مسائل مهم در روانشناسی، روانپزشکی و جامعه شناسی سلامت روان دانش آموزان میباشد و به آن به عنوان یکی از مسئولیتهای اصلی معلمان و مربیان نگاه میشود. اخیراً هوش معنوی به عنوان جزئی از سلامت روان، مفهومی است که مورد علاقه در زمینه روانشناسی دین و معنویت است. این مطالعه تجربی با هدف تعیین تأثیر آموزش هوش معنوی در شاخصهای سلامت روانی دانش آموزان ایرانی انجام شد. برای نمونه گیری ما از روش خوشه ای چند مرحله ای استفاده کردیم و دانش آموزان دبیرستانی به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند؛ کنترل (۳۰ نفر) و آزمایش (۲۸ نفر). در گروه تجربی هفت جلسه مداخله با آموزش هوش معنوی در هفته انجام شد و در گروه شاهد هیچ مداخله ای صورت نگرفت. دادههای پیش آزمون و پس آزمون توسط مقیاس SCL-90R جمع آوری شد. نتایج پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که هوش معنوی مداخله ای کلیدی در کاهش حساسیت بین فردی، جسمانی، وسواس، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئید و روان پریشی گرایی در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد دارد. این یافتههای تجربی از این تصور که آموزش هوش معنوی به عنوان ساخت و ساز روانی و مذهبی جدید قادر به کاهش مشکلات روانی و بهبود سطح سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان است، حمایت میکند.
کلمات کلیدی: سلامت روانی، هوش معنوی، دانش آموزان؛
—————————————
عنوان اصلی مقاله: The Effect of Spiritual Intelligence Training on the Indicators of Mental Health in Iranian Students: An Experimental Study
ترجمه فارسی عنوان: اثر آموزش هوش معنوی در شاخص بهداشت روانی در دانش آموزان ایرانی: مطالعه تجربی
تعداد صفحات انگلیسی: ۴ صفحه
تعداد صفحات ترجمه فارسی: ۶ صفحه
قیمت ترجمه فارسی: ۱۷۰۰۰تومان
دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین از لینک های پایین
برای دانلود رایگان اصل مقاله و خرید ترجمه اینجا کلیک کنید