خانواده درمانی مداخلهای است که بر تغییر تعاملات بین اعضای خانواده متمرکز است و در آن تلاش میشود کارکرد خانواده به عنوان واحدی متشکل از تک تک اعضای خانواده بهبود یابد...
آندره موروئا(Andre . Maurois) زندگینامه
نویس فرانسوی میگوید: « دوست شما عاشق هوشتان است و معشوقه شما عاشق
جذابیتتان، اما عشق خانواده دلیل نمیخواهد؛ شما در خانواده متولد میشوید
و با اعضای آن همخون هستید. با این حال، خانواده میتواند بیش از هر کس
دیگری در دنیا، شما را عصبانی کند (سانتراک،۱۳۸۵).
"خانواده" (Family)
به عنوان یک سیستم اجتماعی، شامل گروهی از افراد است که از طریق ازدواج،
تولیدمثل و پرورش فرزندان با هم زندگی میکنند. این سیستم و سازمان اجتماعی
در طول تاریخ نقش حیاتی برای رشد و پیشرفت و اجتماعی شدن نوع انسان ایفا
کرده است. خانواده بدون شک مهمترین سازمانی است که بسترساز رشد و رفاه
جسمی، روانی و اجتماعی کودک و عامل رسیدن وی به تعادل (فیزیکی، روانی و
اجتماعی) است (وود ، ۱۹۹۶). اجتماعیشدن و آشنایی با قوانین، نقشها و
ارزشهای فرهنگی به طور طبیعی در خانواده صورت میپذیرد (وتر و گیل ۱۹۸۷)؛ و
کودک در تعاملات ابتدایی خود با خانواده به یک موجود اجتماعی تبدیل
میشود. به همین دلیل هم از دیربازعملکرد خانواده مورد توجه روانشناسان
بوده است (والش، ۱۹۹۳).
اما خانواده نه تنها یک سیستم است، بلکه به
عنوان یک زیرسیستم از جامعه انسانی نیز محسوب میشود وعواملی از قبیل
نژاد، موقعیت اقتصادی و اجتماعی، آموزش، نقش جنسی، کشور محل اقامت، مهاجرت،
مذهب، ارتباطات سیاسی و مرحله چرخه زندگی خانواده، برآن تاثیر میگذارد
(کاسلو و همکاران، ۱۹۹۵).
پیچیدگی ناشی از نحوه تاثیر و تعامل این عوامل
متعدد در شکلگیری ماهیت و مفهوم خانواده در هر فرهنگ، تعریف "عملکرد
خانواده"(Family Functional) یا "ناکارآمدی خانواده"(Dysfunctional) را
مشکل میسازد (والش، ۱۹۹۳).
"کارآمد" اساسا به معنی "کارآ"(Workable)
است. این مفهوم به قضاوت درباره سودمندی الگوهای خانواده در کسب هدفها
اشاره دارد. ناکارآمدی به الگوهای خانوادگی ناسودمند و ترسیم تعاملات همراه
با استرس و رفتارهای مرضی برمیگردد. در موقعیتهای مشکلساز، فشارزا یا
تنشآمیز خانوادهها استرس را تجربه میکنند و اعضای خانواده در این شرایط
احساس ناراحتی، تنش و عجز میکنند. موقعیت استرسزا ممکن است سیستم خانواده
را مختل کند، مگراینکه خانواده بتواند الگوی ناکارآمد موجود خود را با
شرایط جدید تطبیق دهد و آن را اصلاح نماید (بالارد ، ۱۹۷۹). مک کوبین و
همکاران (۱۹۸۰) خاطرنشان کردهاند استرسهایی که خانوادهها با آنها مواجه
هستند به دو نوع تقسیم میشوند: طبیعی و غیرطبیعی. در این نگرش استرس
«طبیعی» خانواده در ارتباط با دورههای انتقالی به دوره والد شدن، جداشدن
فرزندان، بازنشستگی و مانند آن برمیگردد.
استرسهای «غیرطبیعی» خانواده همراه با
جنگ، بلایا، بیماری، از دست دادن عضوی از خانواده، مهاجرت و غیره است. (به
نقل از موسوی، ۱۳۸۲)
واقعیت این است که اگر یکی از اعضای خانواده دارای
اشکال رفتاری ـ روانی باشد، میتوان ردپای آن را در روابط خانوادگی
جستوجو کرد. در بسیاری از موارد اشکال رفتاری عضو خانواده مانند کودک یا
نوجوان مستقیما از روابط غلط خانوادگی سرچشمه میگیرد. (احمدی، ۱۳۸۴).
سالها قبل، عدهای از رواندرمانگرها
متوجه شدند که درمان کودکان بهانهای برای والدین است تا خودشان جهت
"مصاحبههای درمانی" به درمانگاه مراجعه نکنند.
بسیاری از متخصصان
بالینی از روی حدس متوجه شده بودند این خیلی بیمعنی است که هفتهای دو
ساعت روی کودک کارکنند و بعد او را به خانهای بفرستند که تغییر نکرده
است(محیطی که درایجاد مشکل وی نقش داشته است). درنتیجه، گفتوگو با والدین
در هنگام بازی کردن کودک در اتاق بازی درمانگاه متداول شد. درحقیقت بسیاری
از متخصصان بالینی متقاعد شدند که این مصاحبهها نقش موثری در بهبود رفتار
کودکان بازی میکنند تا تجربههای اتاق بازی.
خانوادههایی که دارای کودکان علامتی (بیمار) هستند، معمولا خواستههای ضد و نقیضی (Contradictive) از درمانگر دارند و خواهان آن هستند که نشانههای مرضی، بدون ایجاد هرگونه تغییر در سیستم آنان تغییر یابد. نحوه برخورد درمانگر با این گونه تناقصها، استفاده از یک رشته تعاریف دوباره جدی و موثر است که به گونهای نشانه مرضی را به سیستم ربط میدهد که شخص نمیتواند بدون ایجاد تغییر در دیگری در خود تغییری ایجاد کند. با انجام چنین کاری درمانگر امکان یک گفتوگوی درمانی را فراهم میسازد.
در چنین گفتوگویی موضوع اصلی، دیگر نحوه رفع
نشانه مرضی نیست، بلکه محور بحث حول عواقب حذف نشانه مرضی میچرخد. بدین
معنی که گفتوگوی درمانی دیگر محدود به بررسی مشکل و مسائل مربوط به آن،
مانند بیمار کیست؟ علت آن چیست؟ و چهطور میتوان از دست آن خلاص شد؟،
نمیشود. بلکه مسئله اصلی مورد بحث این است که سیستم خانواده چگونه قادر
است بدون آن مشکل به کار خود ادامه دهد؟ چه کسانی در غیاب آن مشکل متاثر
خواهند شد؟ چگونه تحت تاثیر آن قرارمیگیرند و بالاخره اینکه این بار
چهکار خواهند کرد؟
از طریق این گونه تعریف دوباره مدون، ذهن اشخاص دچار
بحران و تلاطم مفهومی میشود و به تبع آن خانواده به طور فزایندهای حس
میکند که نظم دادن از طریق نشانه مرضی دشوار میباشد و برای نظم بخشیدن به
شیوه دیگری روی میآورد (مینو چین و فیشمن، ۱۳۸۱). این تجربههای بالینی
راه را برای ظهور جنبش خانواده درمانی هموار کردند (فریس ۲۰۰۲).
● تعریف خانوادهدرمانی
خانواده
درمانی مداخلهای است که بر تغییر تعاملات بین اعضای خانواده متمرکز است و
در آن تلاش میشود کارکرد خانواده به عنوان واحدی متشکل از تک تک اعضای
خانواده بهبود یابد. بالینگری که به خانواده درمانی میپردازد میکوشد
الگوهای بین نسلی غیرقابل انعطافی را که سبب ناراحتی در درون افراد یا در
روابط بین فردی میشود، درهم بشکند. در خانواده درمانی میتوان دغدغههای
هر یک از اعضای خانواده را مطرح نمود. اما این روش درمانی بیشتر بر روی
کودکان موثر است. زیرا واقعیت روزمره کودکان مستقیما تحت تاثیر بافت
خانواده قرار دارد.
▪ مسایل نظریبنابرنظریه نظام خانواده (Family
System Theory)، خانواده واحدی است که به طوری عمل میکند که اعتدال
(هومئوستاز) تعاملهایش به هر قیمتی حفظ شود. در خانواده درمانی هدف آن
است که الگوهای اغلب پنهانی که تعادل این گروه را حفظ میکند، آشکار و گروه
به مقاصد این الگو پی ببرد. خانواده درمانگران عموما معتقدند عضوی از
خانواده که برچسب بیمار به او تعلق گرفته، کسی است که از نظر خانواده
"مشکل" تلقی میشود، باید سرزنش گردد و لازم است کمک شود. حال آنکه هدف
خانواده درمانگر آن است که به خانواده کمک کند که دریابند علائم آن فرد
بیمار، فیالواقع در خدمت کارکرد محوری خانواده یعنی حفظ اعتدال آن بوده
است. در فرآیند خانواده درمانی الگوهای ارتباطی تکرار شونده و نهایتا قابل
پیشبینی کشف میشود که رفتار فردی را که بیمار تلقی شده، تداوم میبخشد و
نیز بازتاب آن است.
وجه لاینفک نظریه نظام خانواده درجاتی از این اعتقاد است که رابطه زن و شوهر قویا بر ماهیت نظام اعتدالی خانواده اثر مینهد.
یکی
از خانواده درمانگران صاحب نظر این مفهوم را به این صورت بیان کرده است
که زن و شوهر "معماران خانوادهاند" (کاپلان و سادوک، ۲۰۰۳)
موسیقی مانند یک دوست است. گوش دادن به موسیقی انسان را هیجان زده شاد ، و یا حتی ناراحت میکند. اما ظاهرا موسیقی فقط سرگرمی نیست. بلکه از موسیقی به عنوان یک روش درمانی استفاده می شود، موسیقی می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد
بسیاری از مطالعات اثر موسیقی را بر مغز بیان کرده اند. موسیقی درمانی بر سلامت یک فرد تاثیر دارد، از جمله بهبود سلامت جسمی، توانایی های شناختی، و…موسیقی درمانی با گوش دادن به موسیقی، آواز خواندن، و یا بحث در مورد موسیقی انجام می شود.
در اینجا ۵ فایده موسیقی درمانی را بیان میکنیم
۱. غلبه بر تنش عضلانی
استرس و فشار روزانه اغلب بر سلامتی ما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، وقتی در مقابل کامپیوتر می نشینیم ، عضلات پشت، گردن، و شانه درد میگیرد. موسیقی می تواند اثر آرام بخش داشته و عضلات را شل کند
۲. کاهش افسردگی
تحقیقات در فنلاند اثر مثبت موسیقی بر بیماران مبتلا به افسردگی نشان داد. موسیقی دارای اثر آرام بخش است که می تواند در امواج مغز تاثیر بگذارد. آواز خواندن نیز می تواند افسردگی را کاهش دهد. اگر چه موسیقی به طور کامل نمی تواند یک شخص افسرده را درمان کند ، اما می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.
۳. غلبه بر بی خوابی
یکی از علت بی خوابی خلاصی از افکار استرس زا است. موسیقی ملایم و آرام بخش می تواند ذهن را آزاد کرده و راحت تر به خواب می روید. موسیقی مینیمالیستی بهترین وسیله برای زود خوابیدن است
۴. سلامت قلب
کارشناسان معتقدند که ریتم قلب نقش مهمی در ضربان قلب ایفا می کند. اگر مشکل در ضربان قلب بی ثبات داشته باشید، با گوش دادن به موسیقی می توانید ضربان قلب خود را با ثبات تر کنید
۵.به هضم غذا کمک می کند
این یکی از مزایای موسیقی درمانی می باشد. موسیقی بطور مستقیم هیچ تاثیری در دستگاه گوارش ندارد ولی موسیقی استرس را کاهش داده و کاهش استرس باعث هضم بهتر غذا می شود و اسید معده کاهش میابد
موسیقی یک زبان جهانی است که می تواند هم انسان را سرگرم کند ، و هم برای سلامتی مفید است. سعی کنید موسیقی درمان را از یاد نبرید
این مطلب توسط تیم مترجمین مجله پزشکی دکتر سلام ترجمه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
خلاصه
این مطالعه ۲ گروه از مادران که درباره سلامت جنسی با فرزندان نوجوان خود ارتباط برقرار نکرده اند را شناسایی کرده است. ما همچنین این دو گروه از مادرانی که چنین ارتباطاتی را دارند نیز با یکدیگر مقایسه نموده ایم. در کل ۲۹ درصد از مادران در بحث های مربوط به سلامت جنسی با نوجوانان خود به طور دقیق، وارد می شوند. (گروه فعال)، ۲۲ درصد هدف دارند این کار را طی ۶ ماه آینده انجام دهند (گروه هدف) و ۴۹ درصد نمی خواهند این کار را طی ۶ ماه آینده انجام دهند (گروه غیر هدف) امتیازات بالاتر براساس متغیرهای سازگار با مدل یکپارچه پیش بینی رفتاری است ( دانش والدین، احساس راحتی، نگرش ها، درک از هنجارهای جامعه و تواضع در برقراری ارتباطات جنسی) و ۳ گروه را از یکدیگر متمایز می کند. گروه فعال دارای بالاترین امتیاز و گروه غیر هدف دارای کمترین امتیاز و امتیازات گروه هدف ما بین این دو گروه قرار گرفته است. اعضاء گروه با عناوین جنسی مختلف از یکدیگر متمایز شده اند. پیشنهاد برای تقویت برقراری ارتباط جنسی میان نوجوان و والدین مورد بحث قرار گرفته است.
————————————————–
عنوان اصلی مقاله: Mothers Who Do and Do Not Intend to Discuss Sexual Health With Their Young Adolescents
ترجمه فارسی عنوان: مادرانی که می خواهند و یا نمی خواهند درباره سلامت جنسی با نوجوانان خود بحث کنند
تعداد صفحات انگلیسی: ۱۳ صفحه
تعداد صفحات ترجمه فارسی: ۱۷ صفحه
قیمت ترجمه فارسی: ۱۷۵۰۰تومان
دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین از لینک های پایین
برای دانلود رایگان اصل مقاله و خرید ترجمه اینجا کلیک کنید
چکیده ارتباط و
همبستگی میان عوامل مختلف مشمول در فرایند آموزشی ما را به طرف مفاهیمی سوق
می دهد که به استفاده از بازی های آموزشی، از طریق خط مشی های آموزشی
آنلاین، در آموزش از راه دور، مرتبط است. مشکل این فرایند براساس عوامل
مختلف، فرق می کند. ظرفیت آموزشی استفاده از بازی های آموزش در کلاس های
درس واقعی در ODL( آموزش از راه دور) دانشگاه Boucharset شناسایی شده ،
ترجمه شده و در طول ۱۴ سال فعالیت به کار گرفته شده است. تکنولوژی ارتباطات
و اطلاعات (ICT)، اطلاعات موجود درباره ICT، واحد های درسی ICT، در طول
این زمان توسعه پیدا کرده است. واحدهای درسی مختلف برای توسعه سیستم های
آموزشی پروژه های بین المللی و ملی طراحی شده اند، این واحدهای درسی به ما
اجازه میدهند تا مهارت های قرن XXT را شفاف سازی کنیم، این مهارت ها
عبارتند از : خلاقیت، تفکرات بحرانی، استراتژی های حل مشکل، تصمیم گیری
استراتژی های یادگیری و آموزش، شهروندی فعال، زندگی، کار،مسئولیت های فردی و
اجتماعی، که همگی ما را به سوی ایجاد تبحر و مهارت در ارائه نقش مشخص و
چشمگیر تکنولوژی در دانش جویان در حال آموزش سوق میدهد. تعدادی چند موقعیت
در آموزش و پرورش تعریف شده اند که دانش جو را وادار می کند تا انتظارات و
نیازهای خود را تعریف کرده و همچنین به انتقال انگیزه های بیرونی به انگیزه
های ذاتی کمک می کند. هدف این تحقیق، ارائه یک مطالعه موردی است که زیر
بنای توالی های آموزش در کاربرد کامپیوتر در آموزش است. شبیه سازی تصویر
سازی، توسعه یک تفکر منطقی، یادگیری دانش آموزان در مسیر و فضای شخصی
خودشان بدون ارائه احساسات منفی که باعث تغییر رفتار آنان در یک مسیر محدود
میباشد. —————————————————— عنوان اصلی مقاله: Educative valences of using educational games in virtual classrooms ترجمه فارسی عنوان: ظرفیت آموزشی استفاده از بازیهای آموزشی در کلاس های واقعی تعداد صفحات انگلیسی: ۵ صفحه تعداد صفحات ترجمه فارسی: ۷ صفحه قیمت ترجمه فارسی: ۱۸۰۰۰تومان دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین از لینک های پایین
برای دانلود رایگان اصل مقاله و خرید ترجمه اینجا کلیک کنید